instagram

Instagram

Wednesday, February 5, 2014

pengalaman anak ke sekolah pada usia 4 tahun

salam all :)
masuk minggu pertama bulan February dah pun..
cepat je mase bergerak..

makna,
dah masuk minggu ke-5 nely ke sekolah..
dan minggu ke-5 nila baru dia x menangis..
sepanjang 4 minggu sebelum ni..dia akan menangis tapi bukan hari2 la..
tengok mood dia..
kalau ok dia macam sedih2 je..
kalau time x ok, haaaa siapla dah meraung depan pintu skolah..haihh..;p

tp demi skolah anak..
saya tahan kan je walaupun kadang2 sedih jugak tengok dia..
nasib baik pagi saya yg hantar, kalau naik van lagi susah kot..
tp demi anak jugak, saya sendiri yg sanggup pagi2 hantar dia, biar puas hati tengok anak masuk sendiri dalam skolah..rasa selamat..
setiap hari pukul 12.30 tengari saya akan telefon ibu pengasuh dia tanya dah sampai ke dia..
setiap hari melalui telefon juga dia akan cerita makan apa dan belajar apa..itu dan ini..
setiap hari saya akan pastikan begitu..
setiap hari saya akan pastikan dia selamat..

bila petang saya balik kerja..
cerita yg sama diulang ..jugak pada ayah dia..
dia tunjuk buku yg dia baca..tunjuk message book walopun cikgu x tulis apa2 pun..
setiap hari tanpa gagal..:)

terharu melihat anak dah sekolah..
bersyukur dia membesar dengan baik depan mata saya..
syukur pada Allah s.w.t menjaga dia tanpa saya ketika bekerja..

saya masih ingat..
hari kedua ke sekolah dia menangis meraung depan pintu sekolah..
x mau masuk skolah, nak balik katanya..
puas pujuk pun x jalan jugak..sudahnya teacher dukung bawa ke kelas..

balik rumah petang yg sama..saya marahkan dia..
sampai malam sampai esok pagi..
saya cakap nak rotan dia kalo x nak skolah..
saya marah sampai dia ketakutan nak cakap dengan saya..

memang betul dia x berani nangis mase hantar tp di sekolah sy x tahu
tapi yg pasti hati saya jd sedih dan x tenang..
apalah yg budak 4 tahun tahu tentang sekolah..
yg tau mungkin hanya seronok main..
saya jadi menyesal marahkan anak kecil itu..
menangis saya dalam hati...(malu nt laki nampak ;p)

kelemahan begitulah bila tiada pengalaman anak sekolah..
dari situ saya belajar..
bukan masalah anak x nak skolah..
tapi masalah ialah bagaimana kita nak mengatasi kelemahan diri supaya lebih mendatangkan kebaikan kepada org lain..
jgn marahkan anak x nak skolah..tapi buangkan sifat baran dan bersabarlah pada anak yg baru 4 tahun usianya..
bersabarlah pada anak yang baru tahu erti skolah dan guru2..
bersabarlah pada anak yg baru tahu erti naik bas skolah bila ibu di opis..
bersabarlah..kerana semua bende bukan berlaku mengikut kehendak kita sahaja..


anak amanah Allah..
bersyukurlah kita punya anak..
kerana..
banyak lagi insan di luar sana yang mahukan anak..
tetapi Allah duga dengan tiadanya mereka di sisi..

anak ke sekolah..
walaupun baru 4 tahun..
tp banyak mengajar saya..
mase sambutan maulidur rasul :)
takecare kawan2 :)

6 comments:

Nafira usof said...

tomeynye nayli pakai uniform sekolah .. kiut sangat2~

camtuh lah kan~ dugaan di awal persekolahan. zura yang anak darjah 1 pon ade masalah jugak.. tapi masalah peten lain lah.. duit belanja makan dia gi beli bende mengarut2.. sabor jer laaaa.

lovelywa said...

yup..ekcelli kita takleh nk marah dia sbb belum masanya dia nk ke sekolah tapi kekadang masa/keadaan yang buatkan kita terpaksa nak anta dia ke sekolah seawal umur 4 thn..sian gak dgr nayli kene marah..and mayb jugak dia tak biase dgn environment persekolahan sbb dia duduk dgn pengasuh ye seblm ni??..so takleh jugak nk marah2 dia camtu..tapi lama2 nanti ok la kot sbb bile dah jumpe kawan2 nnt dia makin seronok kat sekolah..dun wori okeh!

adarnadzmie said...

alahai nely untie cayang ni...comel sgt bertudung...
jangan nangis lagi ye...nely kan good girl....:)

Zura@Iwan said...

betui tu shark
now zmn berubah
anak2 dh start hntr ke sek umor 4thn

padahal umor gitu dorang suka bermain..

ntah la sy nnti turn irfan ke sekolah pula..hrp2 sy mempunyai kesabaran dan kekuatan..

mende baru..mmg kena bg bagi masa utk anak2..

lieyalatif said...

alahai comelnye nely....sejuk mate tgk hah shark oii...moga nely jadi anak yg solehah dan bijak pandai....

tu la kan kejap jek mase berlalu kan...dari baby, tau2 dah masuk skeolah....mcm lieya ni la...tup2 anak2 dah sekolah rendah...kang tak lame lagi sekolah menengah plak...hoiii tua dah aku hoiii hahaahahahaha

Mummy Adriana said...

biasalah tu...nanti dia dah terbiasa dengan sekolah okayla..baru nk adapt persekitaran baru :) nk htr my girl jugak next year...masuk school 4tahun :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...