instagram

Friday, January 3, 2014

admitted at Columbia Asia

**entry tanpa gambar..harap maklum
salam all :)
2 minggu x update blog sampai blog bersawang..;p
bukan sebab malas tp ada crita sebenarnya..

sepanjang kehamilan kali ni..
saya selalu sangat asthma..nak kata asthma sangat pun tak..
sebenarnya lebih kepada semput (tau semput tu apa?? xtau sila gugel ;p)
semput tu macam susah nak bernafas la..macam mengah  (mengah tahu?? tak tahu gugel la lagi ;p haha)

saya ingatkan situasi biasa wanita mengandung, yela kan kalo perut dah kedepan kadang2 susah jugak nak bernafas..jalan jauh sikit dah letih dan mengah..
begitula hendaknya kalo jadi pompuan mengandung,susah tahu?
tu sebabnya syurga bawah tapak kaki ibu..bukan ayah..ehh??;p
jadi jangan derhaka kata ibu..masuk neraka la kamu wahai anak kalo ibu tak ampunkan..
ok melalut pulak..
berbalik pada cerita asal..

seminggu jugak asthma saya makin teruk..lgsung malas nak buat kerja..
masuk isnin minggu kedua saya demam pulak, siap selsema dan sakit2 badan..denggikah??
asthma makin terukla..
saya ke klinik panel dlu niat dihati nak ambil gas(nebulizer) nak kurangkan asthma ..dan ubat demam sebab rasa badan mmg macam orang demam..

ok..tuan doktor kata saya mmg demam..so ada ubat demam..
saya minta nak gas, so dapat jugak..tp tak kurang pun..
bila tuan doktor check lagi sekali lepas neb..doktor nasihatkan saya ke hospital..
katanya mcm asthma saya ni teruk..
sekali saja neb tak memadai..kene banyak kali..
baiklahh..dia buat surat refer terus ke hospital mana2 yg saya suka..

malas nak terus pegi ke sepital..
niat dihati nak pegi esoknya..
esoknya..pagi2 lagi dah tak bole nafas..haihhh..
saya terusla ke sepital terdekat..Columbia Asia Bukit Rimau..
mak drive bawak anak pi sepital sendiri diiringi tak bole bernafas yg sangat kronik..ko mampoo cam tu??
ai ni dah la hot mummy..super mummy lagi..ko adoo??;p

kat emergency..bg kad nama cakap saya x bole bernafas..dah rasa nak mengucap 2 kalimah syahadah dah ni, macam nak mati kekdahnya tak cukup oksigen nak bernapas..hehe..
tak sampai beberapa minit ada doktor terus datang check saya dan bagi neb..

lepas ambik neb, ada nurse datang bawak kapas yang nak korek telinga tu kan..tapi versi panjang la sikit..
ingat nak buat apa nya..sekali cakap nak masukkan dalam idung untuk check someting katanya..
ok cer bayangkan kapas korek telinga tu versi panjang 2 kali ganda pastu masukkan dalam idung u olsss...
azab ok..sakit macam sampai otak konsepnya..hehe (ok ni tipoo sikit ;p )..tapi mmg sakitla kan..
pastu bersin la apa lagi..
nurse tu cakap nak antar masuk lab utk test..saya angguk saja (takkan nak ckp tak boleh pulak ;p)

tunggu sekejap tak sampai setengah jam, result pun keluar..
nurse cakap.."Puan, puan positif influenza..mungkin H1N1"
sebelum dia nak ckp result kat saya ni pun cepat2 dia pakai mask..pelik pulak aku kan..
reaksi saya..hah sudah..mana mai pulak la virus ni tiba2 bole kene pulak..
nak kata pi shoping kat london..tak pula, pi jalan2 scotland pun tak jugak..
haih..redha sajalahh..
dalam hati dah berdoa moga saya kuat semangat..:)

nurse kata..
kes H1N1 memang dah aktif balik..
cuma tak diwarwarkan kepada umum..
byk jugak kes yg dah ada kat sepital ni..
dan semuanya terkawal..tak ada kematian setakat ni..

saya pun diberi mask, takut anak pun berjangkit sebab saya bawak dia sekali..
dan jam tu jugak saya terus admitted..
masuk wad yg isolated..org x bole suka2 melawat..nurse dan doktor nak masuk pun kene pki mask..
2 hari saya dalam wad..tak ingat berapa kali kene neb dan makan ubat influenza secara intensif dan berjadual..
dalam wad pun saya masih sukar bernafas, tapi demam dan sakit2 badan beransur ilang..

memang azab rupanya terkena influnenza ni, patut ramai org mati sebab mmg gila x bole bernafas..
seriuss sampai tahap nak matila kekdahnya..
bersyukur umur masih panjang..dan anak dalam kandungan jugak selamat dan sehat..
syukur beliau tak terkena..
walopun saya sakit..beliau di dalam perut aktif seperti biasa..tiada yang pelik..
nurse pun datang check up jantung baby secara intensif..takut2 terkena jangkitan..

alhamdulillah selepas 2 hari saya dibenarkan balik..
dalam masa yg sama En.J pun kene check up jugk takut berjangkit dari saya..
alhamdulillah result negatif..
kawan2 saya diluar sana, jaga kesihatan anda, kalo ada yg x sihat cepat2 ke klinik dapatkan rawatan takut melarat nt..

2 kali dalam setahun masuk sepital yg sama..
rasa sangat hebat..hehe..
syukur saya masih dipanjangkan umur dan sehat kembali walopun semput sikit2 masih tetap ada..
ai mati sebab H1N1 bestla En.J dapat bini baru nt..;p
sian nely..tak pe nely bole dok dengan maktok kan..
ok melalut dah..

bye kawan2 and takecare!!
:)

5 comments:

adarnadzmie said...

moga shark n bb baik2 aja... moga sembuh cepat...

shark said...

kak normie : saya dah ok skang,sikit2 semput biasalah ngandung kan hehe :)

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

sabar ye dear..
dugaan ibu pregnant..

kita plak..now kalau dukung ank yg dh bsr tu..lama sket, rasa semput dh..huhu..

Unknown said...

Oooo.. betol lah blogger DZ kata ade kes H1N1 kat shah alam. bahayanyeeee. memang kadang2 kita tak tau simptom2 H1N1 nih kan~

moga ibu dan bb sentiasa sihat k~

thezaila said...

take care

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...