instagram

Monday, November 28, 2011

Puding roti

salam all :)

Lagi entry masak2 kat dapur umah saya :)

Kali ni try buat puding roti..tgk kat blog sahabat baik saya..Puan Noreen
sebelom ni ada jugak tgk kat blog Kak Ana ..jadi bertambah semangat mau try..kat blog kak ana tu saya amek resipi nak buat kuah castard :) puding roti ni mmg sedap dimakan bersama aiskrim :)
Jom tengok resipi :)

Resipi
Bahan A :500 ml susu segar/fresh milk
8 keping roti (gardenia/high 5)

Bahan B :4 s/b gula halus
2 s/b butter - cairkan sebentar atas api
2 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla
1 s/b tepung jagung

Bahan C-kuah :1 tin susu cair/bole ganti dengan susu pekat :)
2 sudu besar tepungkastad
2 sudu besar gula

Cara-cara :
1.Hancurkan /koyakkan roti dan rendam dalam susu 1/2 jam
2.Kacau dan gaul rata bahan B. Tuangkan ke dalam loyang bersama dgn bahan A yg telah direndam.
3.Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak. Biarkan sebentar sebelum disejukkan dlm fridge.
4.Gaulkan bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar.
5.Tuang sos kastard semasa menghidang,nak lagi sedap tambah aiskrim..TERBAIK!!.



10 comments:

Nicaa said...

sedapnya..

meh la hantar sini sket..

terror la la ni noh masak macam2... semua masak nampak cam sedap-sedap je...
*cukup x lagi ayat bodek? hehe

Cik tikah said...

looks yummy tpi x ada oven la :(

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

memang tabik pada yg pakar buat kuih-muah ne.. entah bila saya nak rajin begini...

adarnadzmie said...

rajinnya shark... sedap nampanya puding roti ni... nyummy...hehe

shark said...

kak normi : hahah bole tahan la..pestime buat katakan :)

mama amana : hahah..rajin kalo ada mase ;p

cik tikah : pi beli oven dulu dik :)

nicaa : awat hg nak mai makan ka..mai la kalo x malu ;p hoho

NoorGie said...

ko ni shark..buat akaq lapar je hehehe

Meals Ideas said...

wah enak nie puding roti...
ressep yg menarik

mama rifQy said...

wah..sgt menarek laaaa!!!!

Mrs Najib said...

Dear,

jikalau guna roti coklat @ butterscotch pun sedap juge...wah rajin memasak skg nie yea...

shark said...

mrs Najib : menambah lemak disamping menambah ilmu memasak hahha ;p

mama rifqy : hahaha menarik kah ?

meals : ok la kalo mau try :)

kak noorgie : hahah..maap ek akak,tak de niat pun ekekekke ;p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...