instagram

Tuesday, April 24, 2012

ok jom kita citer...

salam all :)

ini entry tarak gambar punya..jiwa kacau maka x hingin nak amek gambar..
cehhh..agak over disitu..

kalo u all kat luar sana ibu sepertimana saya, misti risau dan gundah gulana kalau ibu yg selalu jaga anak kita tiba2 buat hal macam2..haishh pening pala mak..

cerita nya mudah sahaja..begini..

Minggu lepas, kawan baik saya mintak tolong saya bekerja receptionist di mana tempat dia bekerja..saya ok sahaja memandangkan tempat bekerja itu sangat dekat..kentooott pun bole dengar kekdahnya..;p

maka seperti biasa, hantar nely kepada mak tumpangan dia..
tiba2 masuk hari kedua..nely mengadu dengan saya..untuk pengetahuan anda, anak saya baru 2 tahun 2 bulan tapi sudah pandai mengadu macam2..hishhhh

nely mengadu kat saya, dia jatuh depan bilik air dan kepala sakit..dia tunjuk kat saya kepala yg sakit tu..saya terkejut jugak sebb kepala dia benjol dan mcm ada sedikit kesan darah macam tu..mase saya pegang tu pun nely mengadu sakit..

saya ok je sebab biasela budak2 tengah lasak mmg la jatuh ke ape kan..tak payahla nak kecoh apa sangat..tapi saya ni hanya ingin bertanya..sbb selalunya kalo anak saya jatuh mak tumpangan dia tu akan cepat2 cakap..ni x pula cakap apa2..

so saya pun pegi tanya..apesal kepala nely tu bengkak, jatuh ke cemana..
sekalinya mak tumpangan itu cakap...TAK TAHU..YEKER JATOHHH??

haishhh..makcik,ko ni jage ke idok anak aku..takkan dia jatoh bole x tau plak sampai bengkak cenggitu..hissshhh lagi utk kesekian kalinya..

ermmm..lepas dah x ngaku tu..mak pun balikla nokss, takkan nak tunggu sampai makcik tu ngaku plak kot..hehh koser aku..

dah balik..mak tunjuk pala nely kat bapak dier..sekalinya bapak dier buat bodooo sudah..;p
ko hadooo laki buat bodoo bila pala anak bengkak..berdarah siap..haaa aku je ada ehh..;p

saya sebenarnya mcm saya ckp tadi x kesah pun kalo jatuh bengkak2 sikit2 ke apa kan..tp bila itu makcik x mo ngaku, harusla mak meroyan kot..aku ada hak nak tanya kenapa anak aku jatuh bengkak ke apa..sbb tu anak aku..

dan tiba2 keesokkan harinya..semua barang2 nely dipulangkan..baju bajan, botol susu, ubat pampers..semua la barang2 baby..haihhh mcm berat je kes ni sebab ingat bila keesokkan harinya..cerita itu tamat disitu..

maka saya secara otomatik memahami bahawa akak itu sangat sakit hati pada saya sebab saya tanya kenapa nely jatuh..salah saya kah?? rupa rupanya akak tu ingat saya marah dia..salah paham disitu..:( ditambah plak mase saya tanya tu..ada orang lain jugak kat situ..(andaian saya akak tu mungkin malu)

air mata saya menitik jugak disitu..x sangka sampai cenggitu kesudahannya..ok x pela..sapu air mata..hidup harus diteruskan..

ok..keadaan lebih parah bilamana saya kene intebiu keesokkan harinya..sapa plak nak jaga anak aku ni, itu bende pertama yg saya pikir..ini seriuss hokay!!!

tak de cara lain..terpaksa bawak nely pi intebiu..ko hadoo bawak anak pegi intebiu..adooo?? hebat kan ai??;p (sila tepuk tangan sambil mulut ternganga ;p)..dengan tabah bawak nely, bwk jugak kawan baik nely ..ipad dia, tapi nan adoo die layan ipad tu..

paling syok mase intebiu dlm bilik tu nely siap main tekan2 akon..pusing2 kerusi (jakun kekdahnya ;p)..macam2 la dia buat..hadoiilaa...mana lagi nak jwb soalan..mana lagi nak pikir jawapan...sabar jela kan ;p

sudahnya pulang dengan hampa..tak pela mungkin rexeki saya bukan disitu :) redha..
balik je dari intebiu saya pasang tekad..saya misti bersemuka dengan akak tu..
baikla..saya harus kuat..go shark go!!!

sampai umah saya terus panggil akak tu..dah dier kuar, muke bengkak2 mcm teruk sgt nangis..ok x pe..saya tanya terus.."akak rasa saya marah akak ke??saya rasa saya tanya je..langsung x marah kot"..itu statement pertama saya..

die jawab..saya x marah dia, cuma dia malu dengan akak lagi sekor yg ada kat situ..(betul andaian saya)..jadi bila dah termalu dier terus x mengaku yg nely jatuh..mmg nely jatuh pun sebenarnya..depan bilik air sbb licin..orite, punca masalah clear disitu..:)

yg paling tak tahan akak tu dah nangis...haiyoookkk..mak ni x boleh blah tgk org nangis, sat gie dgn aku2 sekali nangis, x pasal2 ada cerekarama tv3 pula ;p..terus saya ckp x pela akak, lupakan jela..dia mintak maaf kat saya dan sy rasa x de apa pun nak dimaafkan..bkn salah dia pun..

sehinggala ke hari ni, bilamana saya benarkan nely pegi rumah dia untuk main2, sekali lagi nangis kat sy sbb rindu anak saya..haishhh drama lagi ;p..cuma apa yg saya tahu dia masih nak jg anak saya cuma tah cemana emo lebih time tu..hantar semua barang bagai tp sudahnya menyesal ya amat..x pela akak..jaga la balik anak saya..saya baik2 saja :)

moral of the story..
1)interpretasi orang berlainan, maka berhati2 la dalam tindakan dan kata2..x semua diterjemahkan dlm bentuk yg positif.
2)inila cabaran ibu yg bekerja..kalo kita jaga anak sendiri mungkin lebih mudah..cabaran dari segi yg lain pula..
3)setiap org ada kelemahan, jgn kita aspek kita bole jadi sempurna tp sebenarnya kita x mampoo.
4)bersemuka dan berbincang adalah cara yg terbaik untuk selesaikan masalah..hadapinya..

jgn memain ko, cerita mak ada point moral tu..;p
cukup setakat ni..bila masalah dah selesai..hati juga tenang :)
syukur pada-Mu ya Rabbi..

10 comments:

khairul said...

xpernah org bwk anak pegi intebiu sama hehe...sabaq jer la no

adarnadzmie said...

sampai mcm tu sekali akak tu emosi..sabo jer la...mcm2 kisah pengasuh anak2 ni...:)

.: iEyLa :. said...

sabar k kak.. :)

kakchik@ella said...

aduhai .. KC yg baca pun turut bengang sama, Shark.

Prince of Noob said...

selamat malam dear... done follow noob

tiefazatie said...

hebat la sis bw anak pergi interview..hee..


ok la tue dh cerah kan apa yg keruh kan2..hee

Izan Ishak said...

akhirnya masalah dah setel pun... akak tu rupanya malu ngan akak sorg lagi. haishhhh.... macam2 kisah pengasuh ni kan...

Fifi said...

memang berani la bawa anak g interview.. cayala.. pasti ade hikmat di atas ape yang terjadi ni..

ellynadyra said...

aku suka ngan tindakan ko bersemuka terus ngan akak tuh, at least segala benda dapat dijelaskan ngan baik.....mesti nangis sayu sebab nipu kan...tak pelah, maaf memaafi adalah tindakan yang terbaik dan berazam utk diperbaiki pada masa depan!

mrs.spicy said...

ok..first time dengar cite orang bawak anak g interview.. hahaha..xpe, ade rezeki ade la tu..naseb baek dah setel!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...