instagram

Wednesday, March 7, 2012

saya jatuh hati dengan budu...itulah hakikatnya

salam all :)

Minggu ni dok rajin tiba2 pasaipa pun x tau..dok teringin nak makan ikan bakaq :)..gigihla dok bakaq ikan..yang paling best tu ikan bakaq cicah budu..!!!TERBAIKKK!!

mana dapat budu?? tudiaaa dok kawan dengan orang kelantan tiba2 pandai makan budu plak dah..mintak sikit kat akak tu budu...blajaq buat..:)

nila makanan paling sedap yg penah saya makan...ececehhh ;p..budu tu saya cuma potongkan cili kecik2 dan cincang bawang besaq..kalo agak2 dlm petiais ada tomato..hiris masuk sekali..perrrgghhhhh sedap giler kot !!hohoho

ikan bakaq tu saya perap guna resipi sendiri..campak2 je konsepnyer..:)jom tengok resipi..agak2 sedap bole try..x sedap x payah try..:) tekak setiap orang x same kan :)

resipi ikan bakar

semua bahan ni dikisar..sesuai untuk 5-6 ekor ikan termenung(ikan kembong)
-seulas bawang putih
-halia
-1 batang serai dipotong kecil2
-3 sudu cili boh
-2 sudu sos tiram
-2 sudu kicap manis
-2 biji cili kecik (cabai melaka)
-masukkan sikit bahan perasa (saya guna tumix)
-3 sudu virgin olive oil

sesudah kisar semua..lumur pada ikan dan perap dalam petiais selama 2 jam ke sejam ke 10 minit ke sukati la..lagi lama lagi bagus sebab labih sedap dan lemak ikan itu :)

pastu bakar dalam oven selama setengah jam :)..pastu siap dimakan bersama budu :)muahahha

ikan tenggiri
ikan tenggiri ni masak sehari sebelom masak ikan kembong ni..2 hari berturut2 makan ikan bakar dengan budu kekdahnya :)


ikan kembong

budu

6 comments:

.: iEyLa :. said...

yummeehhh!!!
yg sekor ikan tu dah kne cubit pasaipa??
duk tgk dah masak ke kekdahnye??hakhak

Cik tikah said...

memang telan air liur tgok semua gmbr tuh! yummy!!!

WaNa WaHiD said...

wah... same la kte... budu is the best... ta de lauk sedap2, dapat budu ngan ikan tawar pon jd syiokkkk macam pizza..heheh

InaAchik said...

budu da best!!!

khairul said...

terliorrr

adarnadzmie said...

nakal la shark ni...tayang ikan bakar pagi2 ni... lapor akak ni...tambah2 lagi cicah ngan budu dbomb tu....isk2 sedapppp

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...