instagram

Tuesday, September 13, 2011

bekerja sambil belajar dan juga sudah berkeluarga - sanggupkah anda?

salam all :)

Selamat Hari raya yang ke-13..semoga semua yang membaca posting saya hari ni sehat sejahtera hendaknya :)

Saya tak dela nak bercerita atau membebel ke ape cuma saya rasa nak berkongsi sikit rasa yang saya pasti tak semua orang dapat laluinya..bagaimana rasanya menjadi seorang ibu dan isteri dan dalam masa yang sama jugak seorang pekerja dan pelajar di institusi pengajian tinggi..

Rasanya sangat hebat (macam supermak konsepnya ;p)..die punya kaloot memang satu macam..;p kene pikir satu cara macam mana nak menguruskan rumah satu hal, bila nak buat assignment..time keje memang sah la 9-6 petang kan..tak leh ubah dah..bila plak mase nak shoping ;p kene jugak pikir tu..macam2 kene pertimbangkan :)

Saya beruntung dan bernaseb baik sebab punya suami yang ringan tulang bantu mana patut, tolong jagakan anak, tidurkan anak(dia pun tido skali ;p) dan kadang2 tolong masak siap kalau saya balik lmbat dan dia sampai awal dirumah..(meehun goreng suami saya sangat sedapppp!!)..tolong basuh kain (basuh je maksudnya masukkan kain dlm mesin tp yg sidainya masih saya ;p)..tak mengarahkan saya buat itu ini kalo saya sibuk bergelut dengan assignment (alhamdulillah)..

Apa yg penting, kerjasama suami dan toleransi..cubalah anda semua bayangkan..balik kerja dah pukul 7 petang, letih plak..sementara nak hilangkan letih 1 jam..makan malam pukul 8..layan anak sekejap tgk tv sekejap dah pukul 10..pastu suami saya tidurkan anak..makna pukul 10 baru saya mulakan buat assgnment dan ulangkaji..sampaila pukul 1-2 pagi (termasuk jugak update blog hihi ;p)..macam itula rutin sepanjang hari bekerja..sabtu plak pi kelas..dah sepanjang hari di kelas..balik jugak petangnya dalam pukul 6..kadang2 lecturer mintak kelas ganti hari ahad (ini hal memang tensyen okay sebab hari ahadla mak nak rehat)..pi plak kelas hari ahad dengan muke cekodok penyet ;p

Besar dugaan bila bekerja sambil belajar..kene banyak sabar..terlalu kene sabar, pernah jugak menitik air mata saya masa nak buat assignment sebab terlalu tertekan sebab tak bole uruskan masa..sebab terlalu letih dan prestasi kerja menurun..lagi dahsyat bila suami pi outstation, semua kene handle sendiri..itu jam memang rasa macam mau telan pil ecstacy ;p jangan andaikan manjadi pekerja, pelajar, ibu dan isteri adalah perkara mudah..berbincangla dengan suami sebelum membuat keputusan.. sebab pada saya tanpa sokongan suami dan pertolongan dia..saya tak bole siapkan assignment saya..

Alhamdulillah untuk kedua2 semester saya berjaya mengekalkan keputusan yg baik..hari sabtu ni bermula kelas pertama untuk semster 3...saya harap semuanya akan berjalan lancar dan baik2 sahaja..saya rindukan suasana kelas dan rakan2 seperjuangan..(serius ni bukan main2 ;p)

12 comments:

atieaizam said...

wahh.. study yer.. kat ner tu? kita sama2 bertuah bila ada suami yang memahami kesibukan isteri.. kak atie pun baru aje habis belajar.. 4 tahun setengah mengharungi suka duka sebagai pelajar, isteri, pekerja, anak dan ibu dalam 1 masa.. kalau x kuat semangat.. ntah lah..

Selamat berjuang yer Shark.. ;)

HASLINDA HUSIN said...

hanya yang melalui je yang paham..GOOD LUCK :)

shark said...

kak atie : mmg betul tu..saya study master IT uitm shah alam :)doakan saya baik2 yer kak atie :)

linda : tengkiu kazen :)sama2 berdoa semoga kita buat yg terbaik!

syiela said...

gud luck ye. alhamdulillah dapat suami memahami :)

shark said...

syiela : tengss syiela :)

Cik tikah said...

teringin tapi x snggup. hehehe...

Unknown said...

klu minat yg mendalam apa salahnya kan..tp bg saya ..kepala otak dh berkarat dh nie...sure dh x leh terima apa yg d ajar :)

shark said...

cik tikah : hahah..bole kalo sanggup..semangat mau kental :)

khairul : mana ada karat la..setiap hari kita belajar bende baru..cuma kita je yg tak perasan :)

Anonymous said...

saya amat mengagumi mana mana wanita yang boleh melakukan beberapa perkara besar dalam satu masa.

salah sorang adalah akak. salute sangat!

dah kahwin, lepastu sambung study

siap berkerja lagi

wahhh. macam mana la kak akak mempunyai kudrat untuk buat semua itu

kalau ada award untuk super woman, saya bagi dekat akak

take care akak!

shark said...

fatynadia : tengss..wahh melambung sangat pujian tu..hahha :)

Anonymous said...

bljr lah sehingga ke liang lahad..

shark said...

cik idora : sampai ke negeri china :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...